8. Locaties

8.1 Locatie Goes Klein Frankrijk

Profiel


Locatie Goes Klein Frankrijk (hoofdlocatie) is de grootste locatie van het Calvijn College. De locatie telt circa 1200 leerlingen en biedt de opleidingen havo, atheneum en gymnasium van het eerste tot en met het laatste leerjaar.

Meer informatie over ons onderwijsaanbod

We zetten ons in voor een kwalitatief goede opleiding, waarin de leerling zich maximaal kan ontplooien. Reflectie vinden wij daarom belangrijk; we willen bewust aansluiten bij de leerstijl van de individuele leerling. Er ligt een focus op uitdagen op maat. Dat blijkt ook uit een breed aanbod van plusprojecten en –programma’s. Typerend voor het onderwijsklimaat zijn vertrouwen en verantwoordelijkheid. In de bovenbouw havo/vwo krijgen leerlingen dagelijks een Z-uur, zelfstandige keuzewerktijd. We gaan naast opleiding ook voor een goede vorming, onder meer door middel van voorlichting, themadagen en vormende vakken.

De locatie investeert veel in leerlingenzorg. Heeft een leerling specifieke begeleiding nodig, dan zoeken we samen naar een passende oplossing. Onderscheidend op het gebied van leerlingenzorg is het project leerling-voor-jou, waarbij leerlingen vanaf de derde klas vertrouwensleerling zijn.

De kernwoorden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid stempelen de cultuur. Naast de lessen kunnen leerlingen deelnemen aan bijvoorbeeld een debatclub, muzikaal project, sporttoernooien, (internationale) wedstrijden en projecten die een interculturele ervaring meegeven.

Bereikbaarheid

Bezoekadres:
Klein Frankrijk 19
4461 ZN Goes
Telefoon: (0113) 21 10 20

Postadres:
Postbus 362 
4460 AT Goes

 

Onderwijs

Lunchpauze

De totale lunchpauze wordt in tweeën gedeeld. Tijdens het eerste gedeelte krijgen de leerlingen in het lokaal gelegenheid hun lunch te nuttigen. In het tweede gedeelte van de lunchpauze zijn de leerlingen vrij om zich in het schoolgebouw (begane grond) of op het schoolplein te begeven. 

Tussenuren

Als het niet lukt om een lesuur waarvoor de eigenlijke docent afwezig is, te verschuiven, dan wordt het lesuur - in principe - waargenomen. Er wordt naar gestreefd dat lesuur zo zinvol mogelijk in te vullen. Bij het inzetten van waarneemuren wordt eerst gekeken naar de klassen waarbij de wettelijke urennorm niet gehaald wordt. Een ander soort tussenuur komt alleen voor in de hogere klassen waarin de leerlingen een vakkenpakket hebben. Het aantal tussenuren is dan afhankelijk van hun vakkenpakket. Bijna altijd kunnen leerlingen in een tussenuur terecht in de aula, de mediatheek of in een van de studieruimten. Indien er geen waarneming kan plaatsvinden, wordt geprobeerd om een tussenuur te verschuiven naar het begin of het eind van de schooldag. De leerlingen beginnen dan later of kunnen eerder naar huis. Als leerlingen een lesuur later kunnen beginnen, staat dat op de mededelingenborden aangegeven en worden ze via een sms-bericht geïnformeerd. Bij plotselinge afwezigheid van een docent is het niet altijd meer mogelijk om leerlingen tijdig een bericht te sturen.

Themadagen

Elk jaar worden er voor de leerlingen van havo-3, -4, -5 en vwo-3, -4, -5, -6 themadagen georganiseerd. Dagen waarop een bepaald onderwerp, een thema, centraal staat, dat ook vanuit de Bijbel belicht wordt. In klas 2 werken we met het programma No Apologies. Dit is een programma van twee dagen dat ingaat op thema’s als media, vriendschappen en seksualiteit. Themadagen sluiten direct aan bij de algemene schooldoelstelling, die spreekt over opleiding en vorming.

Excursies

Binnen onze locaties kennen we eendaagse en meerdaagse excursies. Excursies hebben een educatief karakter en daarom is deelname daaraan sterk aanbevolen. We verwachten van de leerlingen dat zij deelnemen aan zowel de eendaagse als de meerdaagse excursies, tenzij er in overleg met de ouders is vastgesteld dat er voor hen zwaarwegende redenen zijn om voor hun kind van deelname af te zien. Leerlingen die om deze redenen niet meegaan, volgen in principe die dag(en) op school een zinvol vervangend programma.

  • Meerdaagse excursies: voor de leerlingen in klas 1, havo-4 en vwo-5 wordt een meerdaagse excursie georganiseerd. De excursie van klas 1 omvat drie dagen, die van havo en vwo vijf dagen. Ouders en leerlingen worden tijdig uitvoerig ingelicht over de precieze data, de verblijfplaats, de kosten, het programma van de excursie, enzovoort. Tijdens de excursies van, havo-4 en vwo-5 worden educatieve activiteiten uitgevoerd.
  • Eendaagse excursies: in het kader van verschillende vakken vinden er jaarlijks ook eendaagse excursies plaats. Deze excursies hebben een heel directe relatie met datgene wat in de lessen van een bepaald vak of bepaalde vakken aan de orde komt. 

    Kosten: zie hoofdstuk 6.3.

Klassenavonden

Leerlingen van klas 1, 2 en 3 mogen samen met hun mentor, en eventueel een andere docent, één of twee keer per jaar in school een klassenavond organiseren. Het is goed om elkaar ook eens in een andere situatie dan in de klas te leren kennen. Zo’n klassenavond verstevigt vaak de band met de mentor. Voor de dag na de klassenavond wordt er geen huiswerk opgegeven. Natuurlijk wordt er van tevoren duidelijk afgesproken dat de leerlingen met elkaar de eventuele rommel opruimen. De ouders ontvangen een brief over de te houden klassenavond. Een klassenavond begint meestal al in de namiddag. Afhankelijk van dat tijdstip is de klassenavond uiterlijk om 21.00 uur afgelopen. Ook tijdens de klassenavonden gelden de gebruikelijke schoolregels. Aan de klassenavond zijn kosten verbonden die door de leerlingen gedragen worden. De mentor draagt er zorg voor dat deze kosten zo laag mogelijk blijven.

Schoolregels

Leerlingenreglement

Op onze school willen we graag een positief en prettig werkklimaat. Dat gaat niet vanzelf. Dat kan er alleen zijn als we daar met elkaar voor zorgen. Daarom hebben we enkele basisregels, die je zou kunnen samenvatten in drie woorden: respect - verantwoordelijkheid – veiligheid.


Respect

We beseffen dat we ten opzichte van de Heere en Zijn Woord eerbied tonen. In ons gedrag blijkt dat uit onze houding bij dagopeningen, het omgaan met onze Bijbel, het naleven van Gods wetten. In de omgang met elkaar dient er sprake te zijn van wederzijds respect.

Verantwoordelijkheid
We dragen niet alleen zorg voor onszelf, maar ook voor de ander en de spullen van de ander. We moeten ons gedrag ook kunnen verantwoorden: ten opzichte van de Heere en ten opzichte van elkaar. Met elkaar hebben we de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een goede en prettige sfeer in school. Dat betekent ook dat we elkaar kunnen aanspreken op gedrag, ook leerlingen onder elkaar.


Veiligheid

Het is voor iedereen belangrijk dat hij of zij zich veilig kan voelen in school. We brengen onszelf, anderen en eigendommen van anderen niet in gevaar. Hierbij denken we ook aan sociale veiligheid: niemand hoeft zich bedreigd te voelen.

Wanneer we ons zo gedragen, zijn heel veel dingen vanzelfsprekend. Natuurlijk zijn er ook regels die daarvan zijn afgeleid, of die nodig zijn om alles goed te kunnen organiseren. Deze locatieregels treft u hieronder aan:

  1. Je bent alleen in de fietsenstalling aanwezig om je fiets of brommer te stallen.
  2. Lessen mogen niet verstoord worden, dus in tussenuren ben je aan het werk op daarvoor bestemde plaatsen (mediatheek, lokaal 035, kabinet en studieruimtes), of je bent op het plein.
  3. Tussen de middag ben je beneden.
  4. Gebruik je een studieruimte, dan blijf je daar tot het einde van de les. Het is er stil.
  5. In de aula kom je niet op het podium.
  6. Je bent alleen in de garderobe om je jas op te hangen/op te halen of om iets in of uit je kluisje te halen.
  7. Tussen je eerste en laatste lesuur blijf je op het schoolterrein.
  8. Aan het einde van een schooldag laat je geen eigendommen achter in de school.
  9. Het gebruik van de mobiele telefoon is tijdens de lessen en in de grote pauze (11.55-12.35 uur) niet toegestaan. Behalve met toestemming van de docent mogen er geen filmpjes, foto’s of andere opnamen gemaakt worden. Ook het beluisteren van muziek, gamen en bekijken van films (met of zonder oordopjes) in de school of op het terrein van de school is niet toegestaan.
  10. Roken is verboden.
  11. Energydrank is verboden.

In bijlage 2 treft u schoolbrede regels aan.

Te laat komen

De maatregelen die schoolbreed gelden bij te laat komen en spijbelen, staan beschreven in bijlage 2.

Vrij vragen

Voor het geven van verlof hanteert de school de wettelijke kaders. Als ouders voor hun kind vrij willen vragen, dienen zij dat tijdig aan te vragen bij de desbetreffende teamleider of coördinator. Er wordt dringend verzocht om afspraken te plannen buiten de lestijden van de leerling. Dat geldt naast consulten bij de tandarts e.d. ook voor afspraken als het oefenen voor het brommercertificaat. De school werkt in principe niet mee aan verlof voor (trainingen voor) niet aan school gerelateerde wedstrijden. De school neemt een beslissing over het al dan niet toestaan van het verzuim. Ongeoorloofd verzuim wordt gemeld aan de leerplichtambtenaar. Voorafgaand aan een vakantie of na afloop ervan worden (behoudens zeer strikte uitzonderingen) geen extra uren of dagdelen vrij gegeven.

Wekelijkse collecte

Wij vinden het belangrijk om onder onze leerlingen te werken aan bewustwording als het gaat om menselijke nood in de wereld. Zo willen we aan de leerlingen meegeven dat ‘geven’ een basishouding van ons behoort te zijn. Daarom wordt er iedere maandag gecollecteerd voor een goed doel.

Voorzieningen

Mediatheek

De school heeft de beschikking over een mediatheek. De mediatheek is opgezet om de volgende redenen:

  • Het verwerven en verwerken van informatie met behulp van het computernetwerk.
  • De leerlingen uit de onderbouw helpen aan verantwoorde ontspanningslectuur.
  • De leerlingen uit de onderbouw vaardigheid bijbrengen in het lezen van boeken in de moderne vreemde talen.
  • De leerlingen uit de bovenbouw, onder begeleiding van de vakdocent, kennis laten maken met werken uit de diverse literaire stromingen.

Om het zoeken van informatie te vergemakkelijken, kunnen de leerlingen het programma Aura raadplegen. Iedere leerling die in het bezit is van een leerlingenpas kan van deze mogelijkheden gebruikmaken. Naast boeken en computers zijn er in de mediatheek tijdschriften te vinden. Ook kunnen leerlingen het internet als informatiebron gebruiken. We maken daarbij gebruik van de diensten van Kliksafe. Natuurlijk gelden er ook gebruiksregels in de mediatheek. Het mediatheekreglement hangt op. De openingstijden zijn zoveel mogelijk gelijk aan de schooltijden. We adviseren leerlingen om zoveel mogelijk van tussenuren gebruik te maken voor mediatheekbezoek, want tijdens de pauzes is het vaak erg druk. Dagelijks werken een aantal vrijwilligsters, meestal moeders van (oud-) leerlingen, in de mediatheek. Zij zorgen een ochtend en/of middag per week voor de uitleen en de inname van de boeken. Bij hen of bij de mediathecaresse kunnen leerlingen altijd terecht met vragen over bijvoorbeeld boeken en uittreksels, printtegoed, aanvragen nieuwe leerlingenpas, gebruik laptop of koptelefoon en dergelijke.

Musiceren

Muziek heeft op school een belangrijke plaats. Behalve bij het vak muziek wordt er ook buitenom de lessen muziek gemaakt.

Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Het schoolkoor: vanaf de derde klas kan iedereen lid worden. Er wordt een keer per week in de lunchpauze geoefend. Vier keer per jaar wordt er een concert gegeven waaraan dit koor meewerkt.
  • Messiahproject: vanaf de derde klas kan iedereen hieraan meedoen. Dit project begint na de zomervakantie en eindigt in februari. Er is een uitvoering in Leiden in de Pieterskerk. 
  • Ensemble: als er voldoende leerlingen zijn die in een groep willen musiceren wordt er een ensemble georganiseerd.
  • Samen zingen: op donderdag wordt er door een groep leerlingen samen gezongen in een lokaal met een piano. Iedereen kan hieraan meedoen.
  • Lunchpauzeconcerten: musici, zoals pianisten en organisten, kunnen van zich laten horen! In één van de lokalen van de school worden namelijk regelmatig lunchpauzeconcerten georganiseerd.

Consumpties

Voor de leerlingen zijn er op school versnaperingen te koop. We bieden ook vers fruit en andere gezonde producten aan. Dat gebeurt deels via de verkoopbalie in de pauzes, maar ook via onze gekoelde versautomaat.

Leerlingenkluis

Een leerlingenkluisje kan gehuurd worden voor € 17,- per kind per jaar. Voorafgaand aan het schooljaar zullen we u berichten over de mogelijkheid een kluisje aan te vragen. Meer info in hoofdstuk 6.3.

Schoolkrant

Een aantal keer per jaar verschijnt er een schoolkrant, die uitgereikt wordt aan alle leerlingen. Medewerking aan deze schoolkrant, die bezinnend en ontspannend van karakter wil zijn, staat voor alle leerlingen open. De redactie wordt gevormd door leerlingen uit verschillende klassen en enkele docenten.

Veiligheid

EHBO/BHV

Onze locatie beschikt over gekwalificeerde personeelsleden die samen de BHV-commissie vormen.

Veilig Honk

Een veilig honk is een plek waar kinderen onderweg terecht kunnen voor hulp wanneer er iets aan de hand is. Zie voor meer informatie hoofdstuk 1.9.

Contacten

Leerlingondersteuning

Soorten leerlingondersteuning schoolbreed: zie hoofdstuk 5.4.

Leerling-voor-jou

Deze locatie biedt naast het schoolbrede zorgaanbod iets bijzonders: leerling-voor-jou. Leerlingen die een luisterend oor bieden aan andere leerlingen. Een aantal leerlingen uit de bovenbouw is getraind om op school te bemiddelen in conflicten tussen leerlingen onderling, om samen met de mentor hulp te bieden bij pestgevallen, ruzies en dergelijke. Kortom; het zijn leerlingen die helpen bij problemen die zich tussen leerlingen voordoen. Ook bieden ze een luisterend oor aan leerlingen die met persoonlijke problemen lopen en die met een ander willen delen. Alle gevallen waarin lvj'ers actief zijn, worden gemeld bij een van de contactpersonen voor lvj’ers (dat zijn de vertrouwenspersonen van onze locatie), waarna indien nodig actie wordt ondernomen. Er is een onderbouw- en een bovenbouw-lvj


Internationale contacten

Ga voor een indruk van onze activiteiten op het gebied van internationalisering naar hoofdstuk 2.6.

Lokale leerlingenraad

De Goese locaties kennen in totaal twee lokale leerlingenraden: één voor de onderbouw/vmbo en één voor de bovenbouw havo/vwo. De leerlingenraad is een groep leerlingen die regelmatig samen met iemand uit de schoolleiding bij elkaar komt. We vinden het belangrijk dat ook leerlingen hun bijdrage kunnen leveren aan het reilen en zeilen op school en ontwikkelingen die plaatsvinden.



Contact:

Ouderadviesraad

Aan de Goese locaties is een gezamenlijke ouderadviesraad (oar) verbonden. De oar heeft als doel het contact tussen ouders en school te vergroten en heeft een adviserende taak op verschillende gebieden. 

De oar vergadert ongeveer vier keer per schooljaar. In oktober of november vinden er verkiezingen plaats. De veranderde samenstelling wordt gepubliceerd inde e-mailnieuwsbrief aan ouders.

Contact:

Contactavonden

Dit schooljaar staan de contactavonden gepland op de volgende data:

  • dinsdag 10 en woensdag 11 december 2019
  • dinsdag 7 april 2020

Contactpersonen

(mailadres: drieletterige code + @calvijncollege.nl)

Locatiedirectie

  • onderbouw: C.J. van Duivendijk (dvn)
  • havo en vwo: G.E. Kamerik (kam)

Teamleiders

  • gymnasium-1, -2 en -3: drs. L.A. Niewenhuijse (nwn)
  • stream 1: G.J. van Appeldoorn (apd)
  • havo-3: A.A. Lamper (lam)
  • havo-4: W.J.P. Maarsman (mar)
  • havo-5: D.C. Paans (paa)
  • vwo: ir. B.P. Pors (por)

(Assistent-)leerlingcoördinatoren

  • stream 1 en gymnasium-1, -2 en -3: J. Bakker (bkr)
  • atheneum-3 en vwo-4, -5 en -6: mw. M.L.J. Goedbloed-de Wolf (gbw)
  • havo-3, -4 en -5: mw. E. van den Brink (bnk)

Decanen

  • havo-3, -4 en -5: F. Quist (qui)
  • vwo-3, -4, -5 en -6: dr. H.A. van Dongen (dng)

Dyslexiebegeleider

  • mw. M. Murre-Murre (mur)

Examensecretaris

  • havo en vwo: A. Quist (qst)

Faalangst- en sovatrainers

  • P. van der Jagt (jag)
  • mw. J.H. Honkoop-Hardeman (hon) 

Medewerkers integratiegroep

  • mw. M.C. Janse-Terlouw (jnt)
  • mw. E.A.H. Verschuure (vrc)

Rekencoördinator

  • P.K. Wisse (wis)

Verkeerscoördinator

  • H. Lievense (lvn)

Vertrouwenspersonen

  • stream 1 en gymnasium-1, -2 en -3: mw. E.A.H. Verschuure (vrc)
  • havo en vwo: T. van Middelkoop (mid) en mw. J.H. Honkoop-Hardeman (hon)

Zorgcoördinatoren

  • stream 1 en gymnasium-1, -2 en -3: H.D. Niewenhuijse (nwh)
  • havo en vwo: C.J. Ruissen (rui)