8. Locaties

8.4 Locatie Krabbendijke Appelstraat

Profiel

Locatie Krabbendijke Appelstraat telt circa 550 leerlingen en heeft een breed onderwijsaanbod. Praktijkonderwijs, leerwegondersteunend onderwijs in stream 4 en rebound/allround klas 1 en 2 wordt alleen op deze locatie aangeboden.  Op de locatie kunnen leerlingen terecht voor klas 1 en 2 (stream 1-4) en voor vmbo-3 en -4 tl+. 

Meer informatie over ons onderwijsaanbod


Er heerst een prettige, open en gemoedelijke sfeer. Iedereen telt evenveel mee. Typerend voor de cultuur: gestructureerd, duidelijk én menselijk. 

Leerlingen worden uitgedaagd op hun niveau. In de hele locatie is een ontwikkeling aan de gang gericht op differentiatie in het aanbod van leerstof en vaardigheden. Daardoor wordt meer aangesloten op het niveau van de leerlingen. In de loop van het schooljaar 2019-2020 zullen er informatiemomenten worden georganiseerd voor ouders, zodat ze de ontwikkeling kunnen meebeleven.

De school heeft een focus op leerlingenzorg en een sterke zorgstructuur. De diversiteit aan zorgvormen is, gezien de breedte van het onderwijsaanbod én de huisvesting van een rebound-/allroundvoorziening (onderbouw), groot. De locatie toont betrokkenheid bij elk niveau. 

Kernwaarden zijn veilig, vriendelijk en verantwoordelijk. Deze gedragswaarden krijgen uiting in schoolregels en activiteiten.

Onderwijsroute

Leerlingen die vmbo tl+ of praktijkonderwijs volgen, kunnen de hele schoolperiode aan de Appelstraat blijven. Voor klas drie en vier van vmbo kb en bb kunnen zij terecht op locatie Krabbendijke Kerkpolder. Voor havo en atheneum vanaf klas 3 en voor gymnasium vanaf klas 1 gaan leerlingen naar locatie Goes Klein Frankrijk. In hoofdstuk 2.2.2 informatie over de rebound-/allroundvoorziening.

Bereikbaarheid


Bezoekadres:
Appelstraat 4
4413 ET Krabbendijke
Telefoon: (0113) 22 41 50

Postadres:
Postbus 70
4413 ZH Krabbendijke

Het komt regelmatig voor dat u in contact treedt met de school. Daarom is het van belang te weten met wie u contact moet leggen om uw vragen kwijt te kunnen. Wij onderscheiden de volgende lijnen van bereikbaarheid:

  1. De mentor: zijn/haar taak wordt in hoofdstuk 5.4 omschreven.
  2. De teamleider: hij leidt stream(s) of afdeling(en). Ga voor namen en adressen van de teamleiders naar het pasfotoregister (button Adresgids) op Eduportaal.
  3. De leerlingcoördinator: behandelt alle leerlingzaken, waaronder vrij vragen voor bezoek orthodontist, doktersbezoek en blijde en droevige omstandigheden. Verder behandelt hij zaken als te laat komen en spijbelen. In complexere situaties zal hij in overleg met de teamleider een beslissing nemen. Let op: praktijkonderwijs heeft geen leerlingcoördinator.
  4. De locatiedirecteur: de heer H.M. Guiljam, bereikbaar via telefoonnummer (0113) 22 41 50. Voor spoedgevallen bereikbaar via telefoonnummer (0113) 34 34 71.

Vervoer

Veel leerlingen van locatie Appelstraat maken gebruik van het openbaar vervoer. Zie voor informatie hierover hoofdstuk 6.4.

 

Onderwijs

Formatieve schoolcultuur

In onze school staat de groei van een leerling in het leerproces centraal. Toetsen zien we als onderdeel van het leerproces. We benoemen wat goed gaat en wat nog beter kan of anders moet. We geven ruimte om leerlingen te laten groeien door feedback te geven. We testen intensief en hangen hier geen cijfer aan vast, maar geven de leerling inzicht in de leerprestatie. Na een periode van leren volgt een toetsweek waarin leerlingen een beoordeling krijgen voor hun prestaties. Deze manier van werken noemen we formatief: een doorlopend proces van informatie verzamelen over het leerproces van de leerling om de leerling optimaal te begeleiden en eigenaar te laten worden van zijn of haar leerproces.

Tussenuren en lesuitval

Voor het schooljaar begint, wordt onderwijstijd gepland. In de loop van het jaar vindt soms lesuitval plaats als gevolg van ziekte, scholing van personeel of andere omstandigheden. Zodra dat het geval is, wordt als volgt gehandeld:

  1. Lessen worden waargenomen door een docent die op dat moment beschikbaar is. Hij geeft veelal het ‘eigen’ vak.
  2. Wanneer 1 niet kan, dan wordt gekeken naar roosterwijzigingen.
  3. Wanneer 1 en 2 niet mogelijk zijn, dan volgt een tussenuur. De lestijd wordt geregistreerd.
  4. Het actuele lesrooster met alle roosterwijzigingen staat in het programma Zermelo op www.calvijncollege.nl en is leidend. Het rooster zoals Magister het weergeeft is niet volledig.

Huiswerk

Afspraken opgeven van huiswerk:

  • Huiswerk wordt tijdens de les opgegeven en door de leerlingen in hun studieplanner genoteerd.
  • Repetities worden minstens een week voor afname opgegeven.
  • Als een les wordt verzet of uitvalt, dan verschuift het huiswerk automatisch door naar de eerstvolgende les in het rooster.

Buitenlesactiviteiten

Themadagen
Minstens één keer per jaar wordt voor alle leerlingen een themadag georganiseerd. Het thema staat in het teken van toerusting en vorming van onze leerlingen. Voor personeel worden ook regelmatig bezinningsmomenten georganiseerd. Een paar thema’s van de laatste jaren zijn: ‘De gelijkenis van de rijke dwaas en de arme Lazarus’, ‘De splinter en de balk’ en ‘Het bestaan van God’. We gaan op de ingeslagen weg door, al dan niet met sprekers van buitenaf.

Activiteiten
Voor en door leerlingen worden tijdens en na schooltijd activiteiten georganiseerd, zoals voetbaltoernooien en volleybalcompetities tijdens pauzes.

Uitwisseling 
Sinds 2012 bestaat er een samenwerkingsrelatie met een middelbare school in Oberhausen (Duitsland). De bedoeling is kennis te nemen van elkaars onderwijs, te leren communiceren in een vreemde taal en te werken aan het zich bewustzijn van het christen zijn.

Kennismakingsreis klas 1
In september gaan de leerlingen van klas 1 op kennismakingsreis. Dit is een bewuste keuze. De leerlingen komen vanuit groep 8 van verschillende basisscholen in één klas. Direct ‘ontbrandt’ dan ook het groepsproces. Wie wordt de leider? Wie wordt de meeloper? Dit speelt zich allemaal af in de klas tijdens de lessen. Voor dat groepsproces is het goed om elkaar bezig te zien buiten de klas, bijvoorbeeld tijdens een kennismakingsreis. Leerlingen laten dan zien dat ze ook in andere situaties goed kunnen scoren. Dit wordt door de medeleerlingen opgemerkt, er ontstaat een ander beeld van elkaar en dit draagt weer bij aan een beter klassenklimaat. Hiermee zijn én de leerlingen én de docenten gebaat. Daarom organiseren we zo snel mogelijk in het schooljaar een reis voor klas 1.

Kosten: zie hoofdstuk 6.3.

Excursies
Binnen onze locaties kennen we eendaagse en meerdaagse excursies. Excursies hebben een educatief karakter en daarom is deelname daaraan sterk aanbevolen. We verwachten van de leerlingen dat zij deelnemen aan zowel de eendaagse als de meerdaagse excursies, tenzij er in overleg met de ouders is vastgesteld dat er voor hen zwaarwegende redenen zijn om voor hun kind van deelname af te zien. Leerlingen die om deze redenen niet meegaan, volgen die dag(en) op school een zinvol vervangend programma.

De excursies zijn vakoverstijgend. De bedoeling is dat er tijdens deze ‘ontspannende’ dag opdrachten uitgevoerd worden voor diverse vakken. Deze opdrachten worden op school beoordeeld en tellen mee als SO- of repetitiecijfer. Voor klas 3 kunnen de opdrachten meetellen voor het PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting). Ook hier geldt de mogelijkheid van een vervangend programma. Mocht u in omstandigheden verkeren die ertoe leiden dat u hiervoor een regeling wilt treffen, neemt u dan contact op met de locatiedirecteur.

Kosten: zie hoofdstuk 6.3.

Klassenavonden
Het beleid op de locatie is zodanig dat elke mentor minstens één klassenavond per jaar organiseert. Deze klassenavond is verplicht voor alle leerlingen. Zo’n avond is bedoeld voor het verstevigen van de onderlinge band en staat altijd onder leiding van de mentor en minstens één van zijn/ haar collega’s. De invulling van de avond komt overeen met het karakter van de school. De schoolregels zijn dan ook van toepassing (onder andere niet roken, geen alcohol, geen muziek en speelfilms). U ontvangt altijd schriftelijk bericht van de mentor over de datum, het programma en de kosten. De klassenavond is uiterlijk om 21.00 uur afgelopen.

Leerlingenreglement

Jaarlijks wordt een leerlingenreglement aan de leerlingen verstrekt op sticker (zie boven). Onze schoolcultuur kenmerkt zich door Ons Gebouw (zie boven).

In bijlage 2 treft u schoolbrede regels aan.

Te laat komen

De maatregelen die schoolbreed gelden bij te laat komen en spijbelen, staan beschreven in bijlage 2.

Eerder uit de les

U wordt dringend verzocht om afspraken voor bijvoorbeeld orthodontist of tandarts te plannen buiten de lestijden van de leerling.

Vrij vragen

Als u voor uw kind vrij wilt vragen, dient u dat tijdig schriftelijk aan te vragen bij de leerlingcoördinator. Zie ook hoofdstuk 7.3.

Wekelijkse collecte

Als locatie vinden we het belangrijk om te werken aan bewustwording onder de leerlingen als het gaat om menselijke nood in de wereld. De commissie Charitas is er verantwoordelijk voor dat er ’s maandags aan het begin van de dag gecollecteerd wordt voor een goed doel. Afgelopen schooljaar hebben we gecollecteerd en acties gehouden voor Stichting CBR Effata Dit schooljaar is ons collectedoel ‘Bijbelverspreiding in Syrië’.

Voorzieningen

Mediatheek

De locatie Krabbendijke Appelstraat beschikt over een goed uitgeruste mediatheek. De mediatheek is opgezet om de volgende redenen:

  • Het verwerven en verwerken van informatie met behulp van het computernetwerk;
  • Leerlingen de gelegenheid bieden verantwoorde boeken te lezen;
  • Leerlingen boekjes laten lezen in vreemde talen.


Er geldt ook een aantal gebruiksregels in de mediatheek. Het mediatheekreglement is opgehangen op een zichtbare plaats en wordt aan het begin van het schooljaar met de leerlingen besproken en door hen ondertekend. De openingstijden zijn zoveel mogelijk gelijk aan de schooltijden. Het advies is echter om de mediatheek zoveel mogelijk in de tussenuren te gebruiken. Leerlingen kunnen hun opdrachten altijd op school onder toezicht maken via gefilterd internet. De lwoo- en pro-leerlingen beschikken over een eigen open leercentrum (olc) in hun afdeling.

Consumpties

In de aula staat een drankautomaat, waar water en frisdrank gekocht kan worden. Geld wisselen kan tijdens de pauzes bij de conciërge. Energiedrankjes, zoals Red Bull en Golden Power, zijn niet toegestaan. Dit mede op advies van de GGD.

Leerlingenkluis

Op school zijn leerlingenkluisjes te huur. Meer info in hoofdstuk 6.3.

Veiligheid

EHBO/BHV

Binnen de locatie zijn personen aanwezig die in geval van nood eerste hulp kunnen verlenen. De BHV’ers zijn: A.L. van den Berge, W. de Kok, M. van Manen, mw. C.J. Ras-Nieuwenhuyzen, M.J. Riemens, D.J. Vorstelman en N. Walhout. De EHBO’ers zijn: A.L. van den Berge en mw. C.J. Ras-Nieuwenhuyzen. Als zich calamiteiten voordoen, spelen zij een hoofdrol bij de ontruiming van het schoolgebouw.

Preventief Gezondheidsonderzoek

Informatie over het Preventief Gezondheidsonderzoek kunt u vinden in hoofdstuk 5.8. Mw. I. Paauwe is als jeugdverpleegkundige aan de locatie verbonden. Ouders kunnen voor eventuele vragen bij haar terecht. Het telefoonnummer is opvraagbaar bij het secretariaat.

Veilig Honk

Een veilig honk is een plek waar kinderen onderweg terecht kunnen voor hulp wanneer er iets aan de hand is. Zie voor meer informatie hoofdstuk 1.9.

Contacten

Leerlingondersteuning

Faalangst-, sova- en examenvreestrainingen

  • faalangst- en sovatraining één keer in het najaar en één keer in het voorjaar
  • examenvreestraining in de periode kerstvakantie tot voorjaarsvakantie, of indien mogelijk eerder.

Dyslexiebegeleiding
Voor dyslectische leerlingen is er een begeleidingstraject ontwikkeld. De opzet is als volgt:

  • Klas 1: Het eerste half jaar worden alle niet-dyslectische leerlingen gescreend op dyslexie door middel van een dictee en stil-leestoets. Uitvallers gaan een begeleidingstraject in. Na een evaluatie volgt  er, in ieder geval na de zomervakantie, al dan niet een aanvraag van een dyslexieverklaring. Tevens wordt zo snel mogelijk voor de herfstvakantie gestart met de begeleiding van leerlingen met een dyslexieverklaring vanuit het basisonderwijs.
  • Klas 2: Er wordt gestart met de begeleiding van leerlingen met een dyslexieverklaring.
  • Klas 3: Begeleiding van leerlingen met dyslexieverklaring gebeurt alleen indien de leerling het wenst. Leerlingen kunnen eventueel gebruik maken van examenfaciliteiten (voor PTA).
  • Klas 4: Leerlingen met een dyslexieverklaring kunnen eventueel gebruikmaken van examenfaciliteiten. Begeleiding indien de leerling het wenst.

Excelleren
Zie voor informatie hoofdstuk 5.4.

Integratiegroep
Zie voor informatie hoofdstuk 5.4.

Soorten leerlingondersteuning schoolbreed: zie hoofdstuk 5.4.

Internationale contacten

Diverse collega’s onderhouden internationale contacten met andere scholen. Er is een samenwerkingsverband aangegaan met een school in het Duitse Oberhausen. Hierdoor werken leerlingen aan horizonverruiming en ‘grensoverschrijdende’ communicatie. Zie ook hoofdstuk 2.6 Internationale contacten.

Klassenvertegenwoordiging 

Elke klas heeft een klassenvertegenwoordiger. Zij komen per stream periodiek samen onder leiding van de teamleider.

Lokale leerlingenraad

Er is een lokale leerlingenraad aan de locatie verbonden. Deze groep bestaat uit klassenvertegenwoordigers uit alle leerjaren en afdelingen. 

De leerlingenraad komt een keer in de maand bij elkaar. De onderwerpen die besproken worden hebben vooral betrekking op het welbevinden op school, zoals veiligheid, vervoer, jaaropeningen, orde-rust-reinheid. Deze raad vaardigt enkele leden af naar de schoolbrede leerlingenraad.

Contact:

Ouderadviesraad

Aan de twee locaties in Krabbendijke is een ouderadviesraad (oar) verbonden. De oar heeft als doel het contact tussen ouders en school te vergroten en heeft een adviserende taak op verschillende gebieden. 

De oar vergadert ongeveer vier keer per schooljaar. In oktober of november vinden er verkiezingen plaats. De veranderde samenstelling wordt gepubliceerd in de e-mailnieuwsbrief aan ouders.

Contact:

Contacten ouders - school

Voor de vorderingen, problemen en andere zaken die de leerling en de klas betreffen, kunt u een afspraak maken met de mentor thuis of op school. Verder kent onze locatie de volgende contacten:

  • Iedere mentor informeert de ouders periodiek via een digitale nieuwsbrief over locatie-, afdelings- en klasontwikkelingen.
  • In juni/juli wordt een kennismakingsavond gehouden voor ouders en leerlingen van klas 1.
  • Voor de ouders van de leerlingen uit klas 2 wordt een informatieavond belegd in de maand maart. Oriëntatie op studie en beroep staat dan centraal. Er wordt inzicht gegeven in het proces dat leidt tot het studievervolgadvies.
  • Voor de ouders van alle leerlingen worden er twee contactavonden belegd naar aanleiding van het eerste cijferrapport (CR1) of de resultaten van de eerste toetsperiode. Naar aanleiding van het tweede cijferrapport (CR2) wordt er één contactavond georganiseerd.
  • Voor de ouders van de leerlingen uit vmbo-3 wordt in oktober een ouderavond georganiseerd die in het teken staat van het eerste examenjaar.
  • In januari wordt een bijeenkomst belegd ten behoeve van de leerlingen uit vmbo-3 en -4 en hun ouders met het oog op vervolgstudie. Deze worden Calvijn College-breed georganiseerd.
  • Ouders kunnen de vorderingen van hun kinderen volgen via het programma Magister (zie hoofdstuk 6.1).
  • De loopbaanbegeleider is op enkele avonden aanwezig om de ouders adviezen te geven.

Contactavonden

Dit schooljaar staan de contactavonden gepland op:

  • dinsdag 17 en woensdag 18 december 2019
  • dinsdag 14 en woensdag 15 april 2020

Contactpersonen

(mailadres: drieletterige code + @calvijncollege.nl)

Locatiedirecteur

  • H.M. Guiljam (gui)

Teamleiders

  • praktijkonderwijs en mbo entree-opleiding: A. Trouwborst (trw)
  • klas 1 stream 1, 2 en 3 en klas 2 stream 1 en 3: C. van der Wege (wge)
  • klas 1 en 2 stream 4 en rebound-/allroundvoorziening: H.G. de Witte (wit)
  • klas 2 stream 2 en vmbo-3 en -4: I. Danker (dan)

Leerlingcoördinator

  • G.H.J. Roestenburg (rst)
  • J.G. Vriens (vri)

Dyslexiebegeleider

  • mw. C.G. Korsman-Stuyts (kor)

Examensecretaris

  • H.A.D. Jacobse (jac)

Faalangstbegeleiders en sova-trainers

  • J. Eversdijk (eve)
  • M. van der Hart (hrm)
  • P.J. Mieras (mie)
  • mw. R. Wisse-van Hekke (wsh)

Integratiegroep

  • W.J. Klaassen (klw)

Loopbaanbegeleider

  • A.J. den Dekker (dkr)

Verkeerscoördinator

  • M.J. Riemens (rim)

Vertrouwenspersonen

  • mw. G.L. Butijn-van den Berge (btn)
  • W.J. Klaassen (klw)

Zorgcoördinator

  • W.J. Klaassen (klw)

Zorgmentoren (stream 1, 2 en 3)

  • mw. M.G. Matthijsse (mat)
  • D.J. Vorstelman (vor)